Osaajapula on harha

Tänä syksynä on ollut tavallista enemmän otsikoissa osaajapula: ”Osaajapula on ennennäkemätön” ja ”Yritykset eivät saa laadukkaita hakemuksia”.

“Voi voi ja oijoi. Miksi me ei saada asioita helpolla?”, johtaja ihmettelee.

Hän ei vain pysty käsittämään, että miksi heidän avoimet työpaikat eivät täyty, vaikka yritys on vakavarainen matriisiorganisaation nimeen vannova tittelitehdas. Siellä jokainen saa olla Manager tai Director of The Chosen Bullshit Category Development.

Tittelit ovat niin pitkiä ja hienoja, että jokaiselta työntekijältä kysytään miltei joka päivä: “Niin mitä sä niin ku oikeesti teet?”

Suurin osa tietää suurinpiirtein mitä tekevät, mutta miksi tekevät ei avaudu kenellekään. Ei sen vuoksi, että olisivat tyhmiä, vaan sen vuoksi, että yrityksen arvot ovat pimeän verhon takana.

Verhon eteen työntekijä on rakentanut oman perimmäisen syyn. Hän käy töissä, jotta saisi maksettua lainat, ruokaa pöytään, lapsilla koulukirjat ja käytyä kerran vuodessa perhelomalla All Inclusive-vatsatautihelvetissä.

Työpäivästään työntekijä käyttää puolesta tunnista tuntiin eri firmojen työpaikkailmoitusten selaamiseen. Toinen mokoma kuluu kahvipöydän ääressä työkaverin kanssa vertaistukipalaverointiin.

Väitän, että näin ovat asiat 80 % suomalaisista yrityksistä. Jep. Sen vuoksi teille ei hae hirveästi ammattitaitoista porukkaa. Hyvä uutinen on se, että asialle voi tehdä paljonkin.

Sitten se 20 % yrityksistä on niitä joiden perään unelmoidaan. He saavat 80 % laadukkaista työhakemuksista.

Heidän työntekijät tietävät miksi firma on olemassa ja minkä vuoksi töitä heillä tehdään. He pitävät huolen, että työntekijää vituttaa harvemmin kuin useammin. Jotkut jopa panostavat onnellisuuteen.

Nämä menestyvät yritykset tietävät, että kilpailuilla aloilla on kaksi rintamaa, joissa pitää tehdä aktiivista myynti- ja markkinointityötä:
1. Asiakashankinta
2. Rekrytointi

Näissä paikoissa tiedetään, että päätöksen tukena ostamisesta tai työpaikan vaihdossa käytetään usein kavereiden mielipiteitä:

”Hei onko sulla kokemuksia tästä?” tai ”Tiedätkö minkälainen meininki tuolla on?”

Nämä yritykset panostavat:
1. Asiakaslähtöisyyteen
2. Työtekijäkokemukseen

Ilman tyytyväistä työntekijää ei ole hyvää asiakaskokemusta, eikä yritys voi olla asiakaslähtöinen.

Meistä jokainen vain haluaa, että meitä kuunnellaan. Haluamme tuntea olomme niin turvalliseksi, että uskallamme antaa kehitysehdotuksia yrityksen toimintaan, vaikka ne eivät pomon mieltä lämmittäisikään.

Jos pelko estää puhumisen ja oikean ideoinnin, voit olla varma, että ovipumppu laulaa niin asiakkaiden kuin työntekijöiden toimesta ulospäin.