Tulostakuu

Tulostakuu asiakaskokemuksen ja palvelumuotoilun projekteihin. Kun aiheena ovat niinkin abstraktit asiat kuin asiakaskokemus ja palvelumuotoilu, ei tulostakuiden tarjoajia hirveästi näy. Syynä on usein osaamattomuus mitata tuloksia ja projektien vaikuttavuutta.

Toiset tarjoavat kyllä jos jonkinlaista takuuta – 100% tyytyväisyystakuu lienee yleisimmin käytetty. Me emme halua käyttää sitä, koska olemme huomanneet, että se on ainoastaan markkinointikikka. Tyytyväisyystakuuseen ei ostaja kovinkaan helposti vetoa vaikka aihetta olisi. Ehkä ostaja pelkää konfliktia, soimaa itseään (pelkää päätöksentekijänä, että hänen muka huono päätöksensä huomataan) tai ajattelee huonon palautteen tekevän hallaa jatkuvalle yhteistyölle.

Ei tarvitse mennä kuin ravintolaan huomatakseen kuinka huonoja me suomalaiset olemme vaatimaan oikeaa vastinetta rahalle. Ravintolassa tarjoilija tulee kysymään: ”Onko kaikki hyvin? Maistuuko ruoka?” Tähän tietysti seurue vastaa: ”Kaikki hyvin kiitos, ja maistuu hyvältä.” Kun tarjoilija poistuu, alkaa porukassa puhuminen pihvin sitkeydestä ja väärästä paistoasteesta. Tämä sama ilmiö toistuu liike-elämässä. Palautetta annetaan vasta sitten, jos on tilattu pihviä ja saadaan oikeasti koiranruokaa.

Mitä, jos tätä palautekeskustelua ei tarvitsisi käydä? Mitäpä, jos maksun suuruuden ehtona olisi etukäteen sovittu mittari? Pulinat pois. Tulokset pöytään ja sen jälkeen rahat tiskiin.

Me uskomme omaan tekemiseen sen verran paljon, että olemme valmiita tarjoamaan tulostakuun projekteihimme. Joihinkin projekteihin tulostakuun tarjoaminen voi olla asiakkaalle epäedullista, koska mitä suuremman riskin me otamme, sitä suuremman palkkion saamme onnistuessamme. Siksi myös keskustelemme jokaisen asiakkaan kanssa erikseen minkälainen takuu sopii parhaiten molemmille osapuolille.

Takuutaso ±100% ±50% Kiinteä
Esim. lopullinen hinta 8000€ projektissa. 0 – 16 000€ 4000 € – 12 000 € 8000 €